Bogata wyobraźnia kompozytora, doświadczenie i warsztat to jakieś 80% sukcesu w tej branży. W pozostałych dwudziestu procentach można zmieścić dobry sprzęt, bez którego ciężko będzie skomponować upragniony układ dzięków. Podobnie jak w równaniu matematycznym, poza uzyskaniem wyniku należy go potem sprawdzić, tak i w utworze muzycznym nasze przekonanie o barwie, odpowiednim sposobie połączenia sampli czy innych części dzieła dobrze jest potem zweryfikować.

Świetny instrument, kontroler z najwyższej półki i warsztat kompozytorski mogą zostać zaprzepaszczone z prostego powodu – odsłuch, jakiego używamy nie oddaje w pełni obrazu dźwięków. Ten „smaczek” to bardzo istotny element w procesie powstawania utworu. Dlatego tez warto wybrać najlepszy.

Przetestuj sprzęt odsłuchowy przed zakupem

Jedną z najważniejszych rzeczy w pracy kompozytora jest kompatybilność sprzętu, z którego korzysta. Zarówno między samymi urządzeniami, jak i na linii sprzęt – człowiek. Tu, poza wyborem funkcjonalności i odpowiedniego poziomu ergonomii pracy, możemy polegać tylko na własnym słuchu. Niektóre modele będą do siebie znacząco różnić, podczas gdy inne będą mieć wiele podobieństw zarówno wizualnych, jak również względem odwzorowania barw. Jednemu użytkownikowi może przypasować głębia wysokich tonów, a dla drugiego będą zbyt jaskrawe. Dlatego też tak istotne jest przetestowanie monitora przed podjęciem decyzji o zakupie.

Na co zwrócić uwagę przed zakupem monitorów studyjnych?

Istotne jest przede wszystkim miejsce, w którym umieścimy odsłuch. Wiele monitorów przeznaczonych jest również do małych pomieszczeń, dlatego też warto sprawdzić specyfikację sprzętu lub poradzić się obsługi sklepu. Ostatecznie można go po prostu zmierzyć. Przykładowo, monitor Adam Audio A3X, najmniejszy model od tego producenta, zajmuje przestrzeń o wymiarach 15 x 18,5 cm i jedyne 25 cm wysokości.

ADAM AUDIO A3X

ADAM AUDIO A3X – cena ok. 1000zł

Monitor studyjny Adam Audio A3X

Oferuje przy tym świetną jakość dźwięku dzięki zastosowaniu przetwornika X-ART. Woofer o średnicy 120 mm oraz membrana wykonana z włókna węglowego pozwolą cieszyć się perfekcyjnym odwzorowaniem barw, znacznie wspomagając prace kompozytora, umożliwiając wychwycenie ewentualnych niedoskonałości.

Monitory odsłuchowe Tannoy Reveal 601A

Trochę większy głośnik, o średnicy 130 mm oraz 90 – watowy wzmacniacz modelu Tannoy Reveal 601A będzie równie dobrym pomysłem co poprzednik. Zastosowana w nim technologia wyrównuje strukturę dźwięku i stabilizuje kanały stereo, przyczyniając się do zwiększenia kontroli podczas miksu.

TANNOY REAVEAL 601 ACTIVE

TANNOY REAVEAL 601 ACTIVE – cena ok. 1500zł/para

Monitor odsłuchowy Adam Audio A8X

W większych pomieszczeniach, gdy nie musimy się ograniczać kompaktowymi gabarytami sprzętu, możemy skupić się jedynie na idealnym dźwięku, a ten mogą nam dostarczyć odsłuchy z wyższej półki. Monitor Adam Audio A8X oferuje doskonałe osiągi w bliskim, jak i średnim polu.

Adam Audio A8X

Adam Audio A8X – cena ok. 3 200zł

Woofer o średnicy 220 mm i membranie wykonanej z połączonych materiałów włókien szklanych, węglowych i rohacell przenosi idealnie odwzorowany dźwięk prosto do naszych uszu, bez żadnych spłyceń, czy zniekształceń.

Monitor studyjny Adam Audio A7X

Jego mniejszy brat, model A7X to równie wysoka klasa odsłuchu, choć różni się nieco wymiarami i mocą. Adam Audio A7X został wyposażony w głośnik o średnicy 175 mm. Ten bardzo popularny model może się pochwalić wieloma nagrodami i uznaniem wśród profesjonalistów. Świetnie się nadaje jako odsłuch do mniejszego studia.

Adam Audio A7X

Adam Audio A7X – cena ok. 2300zł

red.: Dagmara Naczk

tekst: Dobrosław Mysłowski